Boresh Boresh Marketing Advertising Development Marketing Advertising Development
1398/11/06 در ساعت 18:29:00

تقویم بازاریابی یا Marketing Calendar چیست ؟

در طی تمام دوران کاری به عنوان مدیر بازاریابی و در زمان های همکاری با پیشکسوتان در دپارتمان های تبلیغاتی و بازاریابی بر این باور بودم که تقویم بازاریابی از ضروریات هر پروژه محسوب می شود

تقویم بازاریابی یا Marketing Calendar چیست ؟

تقویم بازاریابی یا Marketing Calendar چیست ؟

تقویم بازاریابی یا Marketing Calendar چیست ؟ - گروه برندسازی، تبلیغات،بازاریابی و توسعه کسب و کار برش

در طی تمام دوران کاری به عنوان مدیر بازاریابی و در زمان های همکاری با پیشکسوتان در دپارتمان های تبلیغاتی و بازاریابی بر این باور بودم که تقویم بازاریابی از ضروریات هر پروژه محسوب می شود. زیرا که طرحی کلی برای فعالیت های بازاریابی شما در طی سال را شامل می شود و همانند آینه ای مسیر آینده و اتفاقات گذشته را در بر می گیرد.

متاسفانه اذعان می کنم که در برخی شرکت های بزرگ ایران هنوز یک تقویم بازاریابی سالیانه تدوین نشده است. همان طور که در هنگام نگاشتن یک بیزینس پلن ، به مقدار سرمایه گذاری اولیه و زمان اجرای برنامه ها و قدرت منابع توجه می کنیم، تقویم بازاریابی نیز از مفید ترین و اثربخش ترین ابزار بازاریابی است که کاملا لحظه های اجرای برنامه ها و تاکتیکهای بازاریابی را بر اساس نیاز و سلیقه تیم مارکتینگ نظم می دهد.

در ادامه با من، فراز گلستانه، مشاور برند و توسعه کسب و کار همراه باشید تا به تقویم بازاریابی نگاه عمیق تری داشته باشیم.

با توجه به این که کسب و کارهای آنلاین و پست های الکترونیکی و طراحی های تبلیغاتی سمعی و بصری در اطراف ما بسیار گسترده و وسیع هستند و بازاریابی خود کاری پرمشغله و زمانبندی شده است تاکید و ضرورت یک تقویم بازاریابی نقش پر رنگ تری می گیرد. با این برنامه ریزی شما می توانید فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی را بصورت جزئی رصد کنید و بر اساس نیاز برنامه جریان ثابت و یا بالعکس چریکی را طراحی کنید.

 

شما باید در مورد استراتژی کلی بازاریابی و ایجاد تقویم بازاریابی عواملی از قبیل ذیل را بررسی و در نظر بگیرید:

شما باید در مورد استراتژی کلی بازاریابی و ایجاد تقویم بازاریابی عواملی از قبیل ذیل را بررسی و در نظر بگیرید - گروه برندسازی، تبلیغات،بازاریابی و توسعه کسب و کار برش

  • بودجه بازاریابی در سال و منابع در دسترس:

  • این مورد با توجه به وسعت مجموعه و قدرت و توان مالی و یا روابط و سرمایه های اجتماعی به صورت اختصاصی باید در نظر گرفته شود.

  • رسانه های پروموت و مورد نیاز:

  • در این مورد رسانه های دیجیتالی و وب لاگ ها و ایونت ها هر کدام می توانند نقش متفاوتی داشته باشند.

  • دسته بندی تولیدات و خدمات:

  • در برخی زمان ها با توجه به محدودیت ها و یا توانایی ها فروش و یا تولید محصولی کم رنگ تر و یا چشمگیر تر می شود.

  • دسته بندی مخاطبان و مشتریان :

  •  فروش به افراد مختلف و نیاز های متفاوت آنها با یکدیگر فیلدهای فروش جدیدی را رقم می زند.

  • اهداف کوتاه مدت :

  •  معمولا تقویم بازاریابی به صورت سالانه و یا فصلی با توجه به اهداف کوتاه مدت و یا کلان تری تدوین می شود.

  • زمان ارائه محصولات و خدمات :

  • برخی از کالاها بر اساس ماهیت و نیاز ها دائمی و مصرفی و یا فصلی و کم فروش هستند. مثل فروش زنجیر چرخ خودرو و همچنین برخی ازخدمات در زمانی خاصی از سال بیشتر مورد توجه قرار می گیرد مثل شرکت های قالیشویی.

  • سنجیدن مناسبت های ثبت در تقویم :

·  در هر فرهنگ و کشوری و یا دقیق تر در هر استانی برخی از نیازها و رسوم متفاوت است . مثلا در مناطق توریستی جاذبه های توریستی و یا شهادت ها در تقویم شیعیان نقش ایفا می کنند . به طور مثال در هنگام دهه اول محرم فروش ظروف یکبار مصرف برای پخش نذری بسیار با اهمیت و ظرفیت های تولید را افزایش می دهد.

 با توجه در نظر گرفتن موارد فوق می توان تقویم بازاریابی جامعی را نوشت . البته در گوگل و مایکروسافت تولید کلی و ابزار آنلاین برای ایجاد تقویم بازاریابی به صورت پایلوت وجود دارد. البته که در صفحه های اکسل امکان ایجاد تقویم بازاریابی  با ذکر اکشن ها و رویدادها را دارید اما در مقابل تقویم دیجیتالی و یا آنلاین برخی توانایی های کمتری را دارد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


لطفا مطلب زیر را نیز مطالعه کنید :

چرا برندها آنقدر مهم هستند ؟


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

استراتژی ها و یا نقاط عطف و مهلت های اجرای تعهدات تبلیغاتی را در این تقویم ها می توانید یادداشت و ثبت کنید. نتیجه تلاش های مدیر تیم و یا مسئول پروژه به وضوح قابل روئیت است و ایده های کاربردی و نتیجه بخش را در زمانهای دیگری می توانید تکرار کنید.

در طی اجرای تقویم بازاریابی برآورد حجم تولید محتوا و تقسیم بندی وظایف بین بخش های مسئول نیز حاکی از گزارش های شفاف است.

بهترین قسمت اتمام یک تقویم بازاریابی آن جاییست که می دانید کدام تبلیغ و کدام رسانه و یا چه بودجه ای با کالاهای مذبور برای فروش مطابق تر و گزینه های بهتری محسوب می شوند.

استراتژی های بلند مدت و سالهای آینده را دقیق تر و با ریسک کمتری به جلو می برید و از شرایط بالقوه مجموعه و یا سازمان نهایت استفاده را می برید.

در اینجا توصیه می کنم مجموعه مورد نظر را قبل از عقد قرار داد کامل بررسی کنید چون مسلما با در دست داشتن این اطلاعات که به آنها اشاره کردم همکاری بلند مدت برای شما نتیجه ی بهتری را رقم میزند.

مجموعه برش با بهره گیری از دانش روز دنیا و برخورداری از پرسنلی مجرب در دستیابی به سیستمی پویا و قابل اندازه گیری در خدمت کسب و کار شما عزیزان می باشد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان به بخش مشاوره سایت برش رفته و فرم مربوطه را تکمیل کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

 

 

برش () فراز گلستانه () بازاریابی () تبلیغات () دیجیتال () کسب و کار () تحول دیجیتال () مارکتینگ () شبکه های اجتماعی () فروش () توسعه بازار () برندسازی () تقویم بازاریابی () بیزنس پلن () استراتژی ()
نظر جدید
0%