Boresh Boresh Marketing Advertising Development Marketing Advertising Development
1398/11/12 در ساعت 18:49:00

درباره فاز آگاهی برند (Brand Awareness) چه می دانید؟

آگاهی از برند (Brand Awareness) به معنای  میزان توانایی مشتریان برای یادآوری و شناخت یک برند می باشد.

درباره فاز آگاهی برند (Brand Awareness) چه می دانید؟

درباره فاز آگاهی برند (Brand Awareness) چه می دانید؟

درباره فاز آگاهی برند (Brand Awareness) چه می دانید؟ - گروه برندسازی، تبلیغات،بازاریابی و توسعه کسب و کار برش

در ابتدا لازم میدانم توضیحی مختصری درباره کلمه " برند" که این روزها در بسیاری از محافل شنیده می شود، انتقال دهم. برند تعاریف بیشماری دارد و هر یک از متخصصین برندسازی، بازاریابی، تبلیغات، مالی بنا به تخصص خود تعریفی مجزا از آن، ارائه کرده اند.

نکته مهم در رابطه با تعریف " برند" وابسته به آن است که چه شخصی و از چه جایگاهی قرار است آن را تعریف کند. من اینجا سعی دارم برند را از دیدگاه تلفیقی بازاریابی و مصرف کننده بصورت مختصر تعریف نمایم.

برند، بخشی از هویت یک بنگاه تجاری است. که با تکیه بر آن می توان برای مصرف کننده و مشتریان تمایز ایجاد کرد. مشتریان آن را درک کرده، علائم و نشانه های آن را می بینند، می شنوند و لمس خواهند کرد و براساس تعهدات و گفتار برند، تصویری از آن در ذهن خود شکل خواهند داد.

حال با تعریف ارائه شده در رابطه با "برند" به یک نکته کلیدی بر خواهیم خورد و آن نکته این است که " در نهایت مشتریان هستند که یک برند را درک خواهند کرد و آن را خواهند شناخت. "

برای اینکه ضرورت "فاز آگاهی برند" (brand awareness) را به درستی درک کنیم، این سوال مطرح می شود که "مشتریان یا مخاطبین از چه طریق می توانند برند ما را درک کرده و بشناسند؟"

پاسخ به این سوال در مرحله ای به نام " آگاهی برند" (Brand Awareness) تعریف می گردد که همه متخصصین برندسازی، بازاریابی و تبلیغات در تلاش آن خواهند بود که میزان شناخت مخاطب یا مشتری را نسبت به برند خود افزایش دهند.

در ادامه با من، فراز گلستانه، مشاور برند و توسعه کسب و کار همراه باشید تا فاز "آگاهی برند" را بهتر بشناسیم.

 تعریف "آگاهی برند" (Brand Awareness) چیست؟

تعریف "آگاهی برند" (Brand Awareness) چیست؟ - گروه برندسازی، تبلیغات،بازاریابی و توسعه کسب و کار برش

آگاهی از برند به معنای میزان توانایی مشتریان برای یادآوری و شناخت یک برند می باشد. یا به عبارت ساده تر مشتریان بتواند برند را در ذهن تداعی کرده و در مواجه شدن با برند آن را بشناسند.

نکته کلیدی در آگاهی برند  این است که میزان شناخت و آگاهی مشتری از یک برند در تصمیم گیری خرید او تاثیر مستقیم دارد. خرید نمی تواند صورت بگیرید مگر آنکه مصرف کننده نسبت به آن دسته کالا یا خدمات آگاهی داشته باشد. 

آگاهی لزوما به آن معنا نیست که مصرف کننده میبایست "نام تجاری" آن محصول را دقیقا به یاد بی آورد. بلکه می تواند با تکیه بر نشانه ها و المان های آن، کالای مورد نظر را درخواست کند.

برای اکثر ما پیش آمده است که برای خریدن محصولی به فروشگاه رفته و استناد به آن کردیم "که فلان محصول را می خواهیم که بسته بندی فلان رنگ را داشته و مربع شکل  باشد."

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


لطفا مطلب زیر را نیز مطالعه کنید :

مدل کسب و کار تفکیکی چیست؟


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تحقیقات بسیار زیادی در رابطه به عوامل تاثیرگذار در رابطه با میزان آگاهی از برند توسط مصرف کننده ها، شکل گرفته است. به طور کلی می توان گفت در هر دسته کالایی و یا خدمات هر فرد می تواند به طور متوسط به 7 نام  و یا علامت برند اشاره کند که 3 نام آن در اولویت بالاتری قرار دارد.

 اهمیت "آگاهی برند"( Brand Awareness) :

 

آگاهی از برند به عملکردهای هویت برند در حافظه مصرف کنندگان مربوط می شود و می توان با توجه به اینکه مصرف کنندگان چگونه می توانند برند را تحت شرایط مختلف شناسایی کنند، مورد ارزیابی قرار گیرد. در نهایت هر چقدر میزان آگاهی برند افزایش یابد شانس موفقیت و رشد یک برند بیشتر خواهد بود.

تعریف انواع "آگاهی برند" (Brand Awareness) : 

تعریف انواع "آگاهی برند" (Brand Awareness) - گروه برندسازی، تبلیغات،بازاریابی و توسعه کسب و کار برش

به طور کلی با توجه به معیارهای متعدد  تاثیرپذیری  آگاهی مخاطب از برند، متخصصین بازاریابی، تبلیغات و برندسازی، عامل های تاثیرگذار برای رسیدن به این آگاهی را به دو دسته " یادآوری برند " (Brand recall) و "تشخیص برند" (Brand recognition) تقسیم می کنند.

در مقالات دیگر حتما به این دو عامل  مفصلا پرداخته و میزان تشخیص مخاطب با تکیه بر این عوامل را مورد بررسی قرار خواهم داد.

مجموعه برش با بهره گیری از دانش روز دنیا و برخورداری از پرسنلی مجرب در دستیابی به سیستمی پویا و قابل اندازه گیری در خدمت کسب و کار شما عزیزان می باشد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان به بخش مشاوره سایت برش رفته و فرم مربوطه را تکمیل کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

 

 

برش () فراز گلستانه () برندسازی () مشتری () آگاهی برند () فاز آگاهی برند () Brand Awareness () مخاطب () نام تجاری () recall () Recognition () یادآوری برند () تشخیص برند ()
نظر جدید
0%